• If you make a living out of art or you're just passionate about drawing, you might understand the importance of having a reliable source for references, both in the early stages of your artist days and later on, when you're already pretty skilled.

    Although many artists advocate against using digital resources, claiming that "traditional" is better, nowadays there are some applications that might change their minds. DesignDoll is one of them.

    Its name is pretty much suggestive; the program is a simulator for those wooden manikins some artists use for studying poses. You are presented with a doll that you can move however you like in order to study the shape of its body.

    Moving the doll around is pretty easy once you get the hang of it. Each joint has separate controls and if you want to control a specific segment of the doll you have to place your clicks in an accurate manner. If the segment doesn't move as you'd like, don't despair, just select another nearby segment and try again.

    If you want to control only a certain segment of the doll's body, you can do so by using the diagram on the right part of the screen, which depicts a crudely shaped head, two gloves, a t-shirt, a pair of short pants and some shoes. Each of these icons represents a body part, which should be pretty clear.

    You can also toggle a bunch of options in the same part of the screen if you want your model to be more realistic. For instance, you can enable a shoulder link, which automatically adjusts the shoulders whenever you move the arms and hands or you can toggle the "Auto Foot Correction" feature, which adjusts the feet according to the position of the legs and the ground.

    All in all, if you're in need of a model to study human form and poses on, you might be in luck, since DesignDoll can do all of that, minus the costs needed to pay such a model. You can move it however you want, use different skins on it and even save it on your PC for future projects.

  • अगर तुम एक जीने की कला या आप कर रहे हैं बस के बारे में भावुक ड्राइंग के बाद, आप हो सकता है के महत्व को समझने के लिए एक विश्वसनीय स्रोत के लिए संदर्भ, दोनों के प्रारंभिक दौर में अपने कलाकार के दिनों में और बाद में, जब आप कर रहे हैं पहले से ही बहुत कुशल है । हालांकि कई कलाकारों के खिलाफ वकील का उपयोग कर डिजिटल संसाधनों का दावा है कि "पारंपरिक" बेहतर है, आजकल वहाँ हैं कुछ अनुप्रयोगों है कि हो सकता है उनके दिमाग को बदल. DesignDoll उनमें से एक है । इसका नाम बहुत विचारोत्तेजक है; कार्यक्रम के लिए एक सिम्युलेटर है उन लकड़ी के manikins कुछ कलाकारों का उपयोग का अध्ययन करने के लिए बन गया है. आप प्रस्तुत कर रहे हैं के साथ एक गुड़िया है कि आप ले जा सकते हैं, लेकिन आप की तरह अध्ययन करने के क्रम में आकार अपने शरीर के. चलती चारों ओर गुड़िया के लिए बहुत आसान है एक बार आप इसे भांप लेना. प्रत्येक संयुक्त के लिए अलग-अलग नियंत्रण और यदि आप चाहते हैं को नियंत्रित करने के लिए एक विशेष खंड की गुड़िया आप के लिए जगह है, अपने ही क्लिक में एक सही तरीके से. यदि खंड में कदम नहीं करता है के रूप में आप चाहते हैं, निराशा नहीं है, बस का चयन करें और आस-पास के खंड और फिर कोशिश करें. यदि आप चाहते हैं को नियंत्रित करने के लिए केवल एक निश्चित खंड की गुड़िया के शरीर के साथ, आप ऐसा कर सकते हैं का उपयोग करके चित्र पर स्क्रीन के दाहिने हिस्से को दर्शाया गया है जो एक कुदरती तौर से आकार का सिर, दो दस्ताने, एक टी-शर्ट, एक जोड़ी के लघु पैंट और कुछ जूते. इनमें से प्रत्येक प्रतीक का प्रतिनिधित्व करता है एक शरीर का हिस्सा होना चाहिए, जो बहुत स्पष्ट है । आप भी कर सकते हैं टॉगल विकल्पों में से एक गुच्छा के एक ही हिस्से में स्क्रीन चाहते हैं, तो आप अपने मॉडल के लिए और अधिक यथार्थवादी होना. उदाहरण के लिए, आप सक्षम कर सकते हैं एक कंधे लिंक है, जो स्वचालित रूप से समायोजित कर देता कंधों जब भी आप को स्थानांतरित हथियार और हाथों या आप चालू कर सकते हैं "ऑटो पैर सुधार" सुविधा के साथ, समायोजित कर देता है जो पैर की स्थिति के अनुसार, पैर और जमीन. सब सब में, यदि आप कर रहे हैं की जरूरत में एक मॉडल का अध्ययन करने के लिए मानव फार्म और बन गया पर, तुम भाग्य में हो सकता है, के बाद से DesignDoll के सभी कर सकते हैं कि, शून्य से लागत का भुगतान करने के लिए इस तरह के एक मॉडल है । आप इसे स्थानांतरित कर सकते हैं लेकिन आप चाहते हैं का उपयोग करें, अलग अलग खाल पर और यहां तक कि अपने पीसी पर इसे बचाने के लिए भविष्य की परियोजनाओं.